Opiniepeiling: Bladwijzers of Favorieten?

Huib Kleinhout vertaling@nl.linux.org
01 Mar 2002 10:26:47 +0100

Op vr 01-03-2002, om 01:00 schreef Branko Collin:
> Bladwijzer is als een metafoor gebruikt. Hoe favorieten is gebruikt
> weet ik niet.
Hoewel het gebruik van metaforen vaak bijdraagt aan een beter begrip
denk ik niet dat bladwijzers een goede metafoor is. Misschien ligt het
aan mijn beperkte woordenschat maar ik zelf heb het woord nog nooit in
zijn oorspronkelijke betekenis gebruikt.

> Favoriet is minder neutraal: een site van een concurrent zet ik
> bijvoorbeeld liever tussen mijn bladwijzers dan tussen mijn
> favorieten.
Daar heb je gelijk in. De site van de belastingdienst kan tussen mijn
'bladwijzers' staan maar is daarmee niet automatisch favoriet. Ik denk
echter dat in de praktijk het grootste deel van de bladwijzers, vooral
bij privegebruik, favoriet zal zijn.

> In welke context wordt het woord 'favoriet' vaker gebruikt?
Het zelfstandig naamwoord heeft vooral betrekking op personen. Het
bijv.nw daarintegen wordt volgens mij in vrijwel elke context gebruikt.
Favoriete boek, plaats, computer, muziek etc. De populariteit van het
zelfst.nw zal hiervan profiteren.

Ik denk dat gebruikers (mijn oma bijv.) die het woord 'Bladwijzers' voor
het eerst tegenkomen geen idee hebben wat dat voor dingen zijn. Het is
een van vele cryptische computer woorden. De betekenis van 'Favorieten'
zal vooral voor niet-powerusers veel sneller duidelijk zijn.

Eigenlijk zie ik nu pas dat Mozilla & Co 'bookmarks' en 'bladwijzers'
gebruiken en IE 'favorites' en 'favorieten'. Wat dat betreft is de keuze
aan de Galeon ontwikkelaars. En aangezien ze nu voor bookmarks hebben
gekozen: bladwijzers... Of je nu mag breken met het oorspronkelijke
(Engelse) woord omdat 'favorieten' beter zou zijn is eigenlijk een
andere discussie...

Huib Kleinhout

---
                web: http://vertaling.nl.linux.org/