constraints

Jan-Willem Harmanny vertaling@nl.linux.org
Mon, 17 Feb 2003 20:32:30 +0100

In MrProject (project management) kwam ik de term 'constraint' tegen.
Bijvoorbeeld iets als:
msgid "All tasks will use the constraint 'Must Start On'."

Nu heb ik 'constraint' in database-programma's telkens laten staan, omdat het
daar een soort vakterm is en ook in SQL voorkomt. Maar bij projectmanagement
heb je dat iets minder, dus is een vertaling wel op z'n plek.
Probleem is dan wel een goed Nederlands alternatief. Eerst dacht ik
aan 'beperking', maar dat dekt de lading niet helemaal. Een constraint is
meer het dwingen tot een actie of toestand, en dat kan een beperking maar ook
een uitbreiding zijn.
Suggesties voor een mooi woord?

  Jan-Willem

---