Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije boekhoudsoftware?

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Mon, 12 Jul 2004 15:24:46 +0200

On 25 Jun 2004, at 11:35, Ronald van Engelen wrote:

> Ik denk dat het slim is om aan/van de belastingdienst te vragen/eisen
> dat de door hun ontwikkelde software op elk platform bruikbaar is. Ik
> heb een tijd geleden zoiets aan Rabobank gevraagd en de resultaten
> daarvan zijn uitstekend.

Inderdaad. Er spelen dus twee dingen:

1. De belastingdienst laat anderen software ontwikkelen naar hun
specificaties. Daar staat het vrijesoftwareontwikkelaars bij vrij om
mee te doen, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.

(Dat is dus prima, lijkt me.)

2. De belastingdienst ontwikkelt zelf software (in dit geval een
webapplicatie) die mogelijk niet volledig toegankelijk zal zijn. In
dat geval zal aan de bel getrokken moeten worden.

Het grootste gevaar is denk ik dat de belastingdienst met het
argument komt: 'maar we hebben toch al die alternatieven geboden?',
waarbij alle alternatieven een MS Windows-omgeving of iets dergelijks
vooronderstellen.

De bewaking hiervan kan denk ik het beste door een club als
Drempelsweg worden ondernomen.

--
branko collin
collin@xs4all.nl