Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije boekhoudsoftware?

alverman vertaling@nl.linux.org
Sat, 19 Jun 2004 11:13:34 +0200

>-Dit is ook min of meer (zij het niet met zo veel woorden) wat de
>-belastingdienst suggereerde.
>
> =20

En dat klopt ook: belastingaangifte, of het nu BTW, Loon- ,=20
inkomstenbelasting of wat dan ook is, volgt uit de resultaten die uit de=20
boekhouding komen, en niet andersom.
Overigens zijn de boekhoudregels minder lokaal dan je denkt: hoogstens=20
boek je bepaalde bedragen op andere rekeningen, maar het principe=20
-debet/credit- is overal ter wereld hetzelfde.=20

>-Of ik ben gek of ik ben geniaal, maar als mijn belastingaangifte
>-(vrijwel) volledig volgt uit gegevens in mijn geautomatiseerde
>-boekhouding, is het dan niet min of meer nuttig de
>-boekhoudautomatisering ook de aangifte te laten genereren?
>
> =20

Dat gebeurt met een de meeste pakketten al!  En in GnuCash kan dat in=20
elk geval voor de BTW en Loonbelasting.

>-Mijn bedrijfje is maar klein, dus voor mij maakt het niet veel uit of
>-ik nu cijfers uit mijn spreadsheet overtik, of dat ik een
>-boekhoudprogramma gebruik dat dat automatisch doet. Ik heb zelf dus
>-niet echt een inzicht van hoe nuttig zo'n aangiftemodule voor een
>-boekhoudprogramma zou zijn.
>
> =20

De aangifte module is vooral prettig en kostenbesparend voor kleine=20
ondernemers die zelf hun adminsitratie en aangiften willen doen en een=20
beetje op de hoogte zijn  van belastingen en boekhouden.  Meestal=20
beperkt zich dat tot de BTW aangifte en het intypen van=20
facturen/bonnen.  Daarnaast wordt electronische aangifte vanaf 2005=20
verplicht!  Maar dat kan ook via de internetsite van de belastingdienst=20
en hoeft dus niet perse via het boekhoudprogramma te lopen.=20

>Dus als ik het snel op een rijtje moet zetten, dan hebben we voor zo'n
>project minimaal
>drie mensen nodig: iemand met verstand van boekhouden, iemand met versta=
nd
>van de
>Nederlandse belastingwetgeving en een programmeur. Wil zo'n programma oo=
>echt waarde
>hebben voor eindgebruikers, dan moet er aan een aantal spelregels worden
>voldaan, zeker
>ook voor het boekhoudgedeelte.
>
> =20

Wel, ik heb verstand van boekhouden, van Nederlandse belastingwetgeving=20
en heb me bezig gehouden met de vertaling van GnuCash, waardoor ik het=20
pakket ondertussen redelijk ken.  Maar ik heb wel redelijk wat hulp=20
nodig bij het installeren van de pakketten onder Linux, daar ben ik echt=20
(nog) helemaal niet in thuis.

>Voor de Nederlandse markt moet je dan ook nog kijken naar de standaarden=
 op
>dit gebied:
>Exact/Grote Beer (de laatste keer dat ik dat checkte, maar dat is al wee=
>een paar jaar geleden).
>
> =20

Deze (en andere) boekhoudpakketten richten zich vooral op meerdere=20
gerbuikers, d.w.z. verschillende boekhouders die tegelijkertijd aan 1=20
administratie werken.  Voor het kleinbedrijf is dat niet nodig: die=20
hebben slechts 1 administratie.
De toekomst voor kleine bedrijven zit volgens mij in boekhouden via=20
internet.

>Kortom, er komt nogal wat bij kijken om een dergelijk pakket goed in de
>markt neer te zetten en
>vervolgens een service niveau aan te bieden waarop bedrijven kunnen bouw=
en.Persoonlijk zou
>ik er graag bij betrokken willen zijn, maar ben geen
>boekhouder/belastingdeskundige/programmeur.
> =20

Ik wil er ook wel bij betrokken zijn, maar ik ben geen programmeur=20
/communicatiedeskundige.  Misschien moeten eens met een paar mensen gaan=20
samenzitten en mogelijkheden bespreken.  Zijn er nog ge=EFnteresseerden?

>Services/communicatie/trainingen ligt meer in mijn vlak, maar dat is pas=
 in
>een later stadium aan de
>orde.
>
> =20

Nou,misschien wil je alvast een communicerende samenkomst regelen. :-)

Groet,

wannes

---
                web: http://vertaling.nl.linux.org/