[vertaling] hervertaling van tar

Benno Schulenberg benno at nietvergeten.nl
Sat Apr 9 22:26:48 CEST 2005

Reinout van Schouwen schreef:

> Als je een argument meegeeft ergens aan, is het voor de
> ontvanger. Als je de ontvanger van een argument bent, kun je
> misschien 'van' zeggen. Daarom vroeg ik om context.

tar zelf is de ontvanger van zowel de optie als diens argument.

> Dat klinkt alsof de verificatie al heeft plaatsgevonden. 'Een
> verificatie/controle ...' zou ik er dan van maken.

Je hebt gelijk.

> 'Mogelijkerwijs' vind je niks?

Vind ik omslachtig.

> In GNOME is het in elk geval consequent zo vertaald, het is naar
> mijn idee een goede vertaling en je voorkomt eventuele verwarring
> met mount (koppelen).

Dat laatste is een aardig puntje.  Maar bash, coreutils, libc, lynx,
util-linux, wget en nog een paar anderen vertalen "symlink" en
"symbolic link" altijd als "symbolische koppeling", nergens wordt
"verwijzing" (of "symlink" :) gebruikt.

Benno